Skip to main content

Pierwszy na świecie stricte “restauracyjny ETF” zadebiutował na NASDAQ

28 października 2015 r. spółka ETF Managers Group wprowadziła na rynek NASDAQ pierwszy na świecie fundusz ETF zorientowany wyłącznie na akcje spółek należących do branży restauracyjnej (pure restaurant ETF). Restaurant ETF dąży do naśladowania wyników indeksu BITE grupującego akcje spółek z tej branży notowanych na amerykańskich parkietach, które spełniają określone wymagania dotyczące kapitalizacji i płynności. Są to amerykańskie firmy funkcjonujące w różnorodnych formatach – np. Quick Service (np. Starbucks), Fast Casual (np. Chipotle), Casual Dining (np. Buffalo Wild Wings), czy Fine Dining (np. Ruth`s Chris) – które reprezentują ponad 50 spośród najbardziej rozpoznawalnych i znanych na świecie marek z tej branży. Indeks ten jest indeksem równoważonym (dzięki czemu minimalizuje się wpływ na wartość indeksu największych operatorów restauracyjnych, takich jak np. McDonald`s) obejmującym akcje wszystkich firm prowadzących restauracje, które znajdują się w publicznym obrocie w Stanach Zjednoczonych o kapitalizacji przekraczającej 200 mln USD i o średnim dziennym obrocie w wysokości co najmniej 1 mln USD. Indeks BITE jest obliczany przez spółkę Solactive AG, a jego równoważenie odbywa się co pół roku – w czerwcu i grudniu. W dniu 28 października największe udziały w indeksie (równe wagi w indeksie występują jedynie w momencie jego równoważenia) – od 3,05% do 2,56% – posiadały firmy: Buffalo Wild Wings, Chipotle Mexican Grill, Carrols Restaurant Group, Panera Bread, Starbucks i McDonald`s. Ogółem w portfelu indeksu znajdowały się walory 45 firm.

Jak dowodzi spółka ETF Managers Group odsetek Amerykanów, którzy wydają pieniądze na jedzenie poza domem, stale rośnie od 150 lat (por. poniższy rysunek). Początkowo tendencja ta wynikała ze zwiększającej się mobilności ludności spowodowanej wykorzystywaniem nowoczesnych środków transportu. Jest ona jednak kontynuowana także obecnie – teraz głównymi czynnikami napędzającymi ten trend są: wygoda, jakość i wartość zapewniane przez nowoczesne restauracje. Według amerykańskiego Narodowego Stowarzyszenia Restauracji (National Restaurant Association) przeciętne amerykańskie gospodarstwo domowe wydaje w ciągu roku w restauracjach ponad 2,6 tys. USD, a odkąd przeciętny Amerykanin je w restauracjach ponad pięć razy w tygodniu, niemal każdy może powiedzieć, że jadł ostatnio w jednej z restauracji objętych indeksem BITE. Restaurant ETF daje zatem inwestorom po raz pierwszy możliwość dosłownego potraktowania znanego powiedzenia „put your money where your mouth is” pozwalając im na inwestowanie w powiązaniu z ich własnymi nawykami odnośnie wydatków.

Wskaźnik kosztów (expense ratio) funduszu wynosi 0,75% w skali roku. Funkcję subdoradcy inwestycyjnego pełni firma Penserra Capital Management.

Wpis jeszcze nie ma komentarzy.

Twój email nie zostanie opublikowany.